Brandweer Zone Antwerpen

De brandweer van de stad Antwerpen behoort sinds 1 januari 2015 tot de hulpverleningszone Antwerpen 1, nu Brandweer Zone Antwerpen genoemd. Daarmee wordt de brandweer opgenomen in een bovenlokaal niveau, namelijk een zone. Alle stedelijke en gemeentelijke brandweerdiensten in België worden omgevormd tot 34 brandweerzones. Brandweer Zone Antwerpen omvat de stad Antwerpen en de gemeenten Zwijndrecht en Wijnegem.

Zonecdt.: Majoor Bert Brugghemans

Afgevaardigden V.S.O.A. zone Antwerpen

Contact verantwoordelijk voor de sector:

firefighter@vsoa-g2.eu

Sinnaeve Christiaan

chris.sinnaeve@telenet.be

Luc D'Hondt

Luc.Dhondt@brandweerzone.antwerpen.be

Nick Van der Linden

Nick.vdl@telenet.be



Beste

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):Adjudant via
bevordering


  • Module 2 (praktische proef, maquette-oefening): 22 mei 2018
  • Module 3 (case en interview): 31 mei 2018
ICT-medewerker (deskundige ICT, B1-B3)

  • Afsluitdatum vacature: 25 mei 2018
  • Preselectie (screening CV en motivatiebrief): 28 mei 2018
  • Module 1 (case, presentatie en interview): 31 mei 2018

Beste leden van het BC/HOC en het ZIC,

Als bijlage vinden jullie de agenda voor het BC/HOC dat plaatsvindt op donderdag 29 maart 2018 om 9u00 in zaal Minerva, 2de verdieping Post Noord.  De bijlagen voor onderstaande agendapunten zijn toegevoegd aan deze
mail.

3.4 Arbeidsongevallen februari
3.5 Bedrijfsrondgangverslagen 2017

3.7 Planning bedrijfsrondgangen 2018

3.8 Functieanalyses voor de specialisatie duiker en red-team + algemene analyse voor brandweer


 Beste, 

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s): ​Juridisch adviseur (Consulent, A1a-A3a)

  • Solliciteren tot en met ​15 april 2018 
  • · CV screening: 216 tot 20 april 2018 
  • · Module 1 (​schriftelijke proef): 26 april 2018 van 19u tot 22u op Post Noord 
  •  · Module 2 (case en interview): 7 mei 2018 op Post Noord

Beste leden van het BC/HOC,

Als bijlage vinden jullie de PDF versies van de ondertekende protocols:


  • Protocol operationaliteitspremie
  • Protocol organisatiewijzigingen
  • Protocol huishoudelijk reglement

Op het overleg van 20 februari 2018 bezorg ik aan de 3 vakbonden de originelen op papier.

Beste,

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

​Sergeant via bevordering (M0-1, M0-2, M0-3)



  • Solliciteren tot en met ​12 februari 2018
  • Module 1 (​schriftelijke proef): 21 februari 2018
  • Module 2 (​praktische proef bevelvoering): week van 5 maart 2018 en/of week
    van 12 maart 2018
  • Module 3 (psychotechnische proef, case en interview: week van ​5 maart 2018
    en/of week van 12 maart 2018

Aarzel niet ons te contacteren bij verdere vragen!

Beste leden van het BC/HOC, Hieronder vinden jullie de data voor het BC/HOC van 2018:dinsdag 20 februari
donderdag 29 maart
donderdag 3 mei
dinsdag 19 juni
dinsdag 11 september
dinsdag 23 oktober
dinsdag 11 december

Op het BC/HOC van dinsdag 19 september zal er een derde informatiemoment van de korpsleiding voorzien worden.

De indeling ziet eruit als volgt:

9u00 - 10u00: toelichting organisatorische wijzigingen

10u00 - 12u00: BC/HOC met aaneensluitend eindeloopbaancommissie.

De agenda hiervoor vinden jullie als bijlage. Jullie vinden eveneens het ontwerpverslag van vorige vergadering en de
actiepuntenlijst.

12u00-13u00

Overleg over werking BC/HOC

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Kapitein via aanwerving· Solliciteren tot en met 12 juli 2017·

        Module 1 (thuisopdracht): 13 juli 2017 tot en met 18 juli 2017·

        Module 2 (assessment): 26 juli 2017 tot en met 7 augustus 2017·

        Module 3 (interview): 10 augustus 2017

o Planning: 08u30 (start interview eerste kandidaat) tot 17u00 (einde interview laatste kandidaat)

o Locatie: Post Noord (bureau van zonecommandant Bert B.)

Beste,

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Kapitein via aanwerving

  • Solliciteren tot en met 12 juli 2017·
  •         Module 1 (thuisopdracht): 13 juli 2017 tot en met 18 juli 2017·
  •         Module 2 (assessment): 26 juli 2017 tot en met 7 augustus 2017·
  •         Module 3 (interview): 10 augustus 2017 o

Planning: 08u30 (start interview eerste kandidaat) tot 17u00 (einde interview laatste kandidaat) o

  Locatie: Post Noord (bureau van zonecommandant Bert Brugghemans)

Indien u aanwezig wenst te zijn bij één of meerdere van bovenstaande selectieprocedures, bezorgen we u graag meer gedetailleerde info.

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende
selectie(s):

Kapitein via aanwerving·

       Solliciteren tot en met 12 juli 2017·

        Module 1 (thuisopdracht): 13 juli 2017 tot en met 18 juli 2017·

       Module 2 (assessment): 26 juli 2017 tot en met 7 augustus 2017·

       Module 3 (interview): 10 augustus 2017

Sergeant Seinkamer (interne mobiliteit)·

       Interview: 25 juli om 13u30 (Post Noord - zaal Bedford)Indien u aanwezig wenst te zijn bij één of meerdere van bovenstaande selectieprocedures, bezorgen we u graag meer gedetailleerde info.

Beste,

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Brandweerman/-vrouw via aanwerving· Psychotechnische proef en interview: 19, 20 en 21 juni 2017

o Locatie: Post Noord (Dodge: psychotechnische proef en Minterva: interview)

o Planning voor 19, 20 en 21 juni 2017: 8u30 (start interview eerste kandidaat) tot 17u00 (einde interview laatste kandidaat)

Luitenant via mobiliteit en professionalisering·

       Module 2 (assessment bij extern kantoor): juni 2017·

       Module 3 (interview): 5 juli 2017

o Locatie: Post Noord (Big Job)

o Planning: 10u30 (start interview eerste kandidaat) tot 15u00 (einde
interview laatste kandidaat)Kapitein via aanwerving·

       Solliciteren tot en met 12 juli 2017·

       Module 1 (thuisopdracht): 13 juli 2017 tot en met 18 juli 2017·

       Module 2 (assessment): 26 juli 2017 tot en met 7 augustus 2017·

       Module 3 (interview): 10 augustus 2017

Administratief assistent loopbaanbegeleiding via interne mobiliteit·

       Solliciteren tot en met 23 juni 2017·

       Interview op 28 juni 2017

o Locatie: Post Noord (Big Job)

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Brandweerman/-vrouw via aanwerving·

   Groepsproef: 6 juni en 7 juni 2017 van 9u00 tot 15u00 te Brasschaat (Miksebeekstraat 153 - Brasschaat)·     

   Interview: juni 2017

Luitenant via mobiliteit en professionalisering·

       Module 2 (assessment bij extern kantoor): week van 5 juni 2017 of week van 12 juni 2017·

       Module 3 (interview): 5 juli 2017


Beste leden van de vakbond,

Zoals eerder gemaild verzetten wij graag het overleg over de verwerking van het BC/HOC naar woensdag 24/05/2017 om 14u.

Met vriendelijke groeten,

Els

Beste leden van de vakbond,

Graag nodigen wij jullie uit om te overleggen over de werking van het BC/HOC.Volgende thema's worden besproken:

- Aantal overlegmomenten
- Organisatie en verloop overlegmomenten
- Verslaggeving
- Samenwerking met ZIC en andere overlegvormen (inspraak in de organisatie)

Om het overleg vlot te laten verlopen vragen we om met max 2 vertegenwoordigers per vakbond aanwezig te zijn.

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Sergeant via bevordering·

       Module 1: 19 april 2017 van 9u00 tot 12u00 (Post Noord - 2PK)·

       Module 2: 9 mei 2017 (Campus Vesta)·

       Module 3: 15 mei 2017 (Post Noord - Minerva) van 8u00 tot 13u00

Adjudant via bevordering·

       Module 1: 19 april 2017 van 13u30 tot 16u30 (Post Noord -2PK)·

       Module 2: 12 mei 2017 (Post Noord) van 8u00 tot 13u00·

       Module 3: 18 mei 2017 (Post Noord)

Brandweerman/-vrouw via aanwerving·

       Lichamelijke proeven: zondag 7 mei en zondag 14 mei 2017 vanaf
12u00 (Zwembad De Schinde te Ekeren)·

       Schriftelijke proef: 19 mei 2017 vanaf 17u00 (Campus Vesta)·

       Groepsproef: juni 2017· Interview: juni 2017Luitenant via mobiliteit en professionalisering·

       Afsluitdatum: 16 mei 2017·

       Module 1 (thuisopdracht): 17 mei 2017 tot 22 mei 2017·

       Module 2 (assessment bij extern kantoor): week van 5 juni 2017 of week van 12 juni 2017·

       Module 3 (interview): 5 juli 2017

Beste leden van de vakbond,Graag nodigen wij jullie uit om te overleggen over de werking van het BC/HOC.Volgende thema's worden besproken:- Aantal overlegmomenten
- Organisatie en verloop overlegmomenten
- Verslaggeving
- Samenwerking met ZIC en andere overlegvormen (inspraak in de organisatie)Om het overleg vlot te laten verlopen vragen we om met max 2 vertegenwoordigers per vakbond aanwezig te zijn.

Agendapunten VSOA voor het volgende overleg:


1. Fietsvergoeding optrekken vanaf 1/6/2017 naar 23 cent: zie verslag Mobiliteit Werkgevers BZA + bevestiging
College 28/4/2017
2. Foutieve loon- en fietsberekeningen: nakijken + communicatie naar alle manschappen BZA
3. Opleiding autovoerder invoeren: stijging auto-ongevallenVaria:
1. Omroepinstallatie oefenplaat PN?
2. Astrid radio's + interne modus 3de garage PN?
2. Stageperiode voor Kpl en Lt?
3. Dokterscontrole in het weekend: hoe oplossen?
4. Contract hospitalisatieverzekering?
5. Gebruik email BZA manschappen door ZIC leden?
6. Gebruik interventievoertuigen tijdens de dienst door vakbondsafgevaardigden?
7. Samenstelling ZIC leden / vakbondsafgevaardigden: zie Med 16139 + bijlagen?

Beste,

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s:

Sergeant via bevordering·

       Module 1: 19 april 2017 van 9u00 tot 12u00 (Post Noord - 2PK)·

       Module 2: 9 mei 2017 (Campus Vesta)·

       Module 3: 15 mei 2017 (Post Noord)

Adjudant via bevordering·

       Module 1: 19 april 2017 van 13u30 tot 16u30 (Post Noord - 2PK)·

       Module 2: 12 mei 2017 (Post Noord)·

       Module 3: 18 mei 2017 (Post Noord)

Brandweerman/-vrouw via aanwerving·

       Infosessie: 20 april 2017 om 18u00 en 19u30·

       Afsluitdatum: 30 april 2017·

       Lichamelijke proeven: zondag 7 mei en zondag 14 mei 2017 vanaf 12u00 (Zwembad De Schinde te Ekeren)·

Schriftelijke proef:

19 mei 2017 vanaf 17u00 (Campus Vesta)·

       Groepsproef: juni 2017·

       Interview: juni 2017

Luitenant via mobiliteit en professionalisering·

       Afsluitdatum: 16 mei 2017·

       Module 1 (thuisopdracht): 17 mei 2017 tot 22 mei 2017·

       Module 2 (assessment bij extern kantoor): week van 5 juni 2017 of week van 12 juni 2017·

       Module 3 (interview): 5 juli 2017Indien u aanwezig wenst te zijn bij één of meerdere van bovenstaande
selectieprocedures


Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):(aanvullingen na de laatste update staan in het groen)

Brandweerman/-vrouw via aanwerving·

       Infosessie: 20 april 2017 om 18u00 en 19u30 (mogelijkheid op 3de
sessie indien beide volledig volzet)· Afsluitdatum: 30 april 2017· Lichamelijke proeven: zondag 7 mei en zondag 14 mei 2017 vanaf 12u00 (Zwembad De Schinde te Ekeren)·

       Schriftelijke proef: 19 mei 2017 vanaf 17u00 (Campus Vesta)·

       Groepsproef: juni 2017· Interview: juni 2017

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Sergeant via bevordering·

       Afsluitdatum: 10 april 2017·

       Module 1: 19 april 2017 van 9u00 tot 12u00 (Post Noord -
2PK)·

       Module 2 en module 3: week van 8 mei 2017 of week van 15 mei 2017 (reserve)

Adjudant via bevordering·

       Afsluitdatum: 10 april 2017· Module 1: 19 april 2017 van 13u30 tot 16u30 (Post Noord -
2PK)·

       Module 2 en module 3: week

Luitenant via mobiliteit en professionalisering·

       Afsluitdatum: 16 mei 2017· Module 1 (thuisopdracht): 17 mei 2017 tot 22 mei 2017·

       Module 2 (assessment bij extern kantoor): week van 5 juni 2017 of
week van 12 juni 2017·

       Module 3 (interview): week van 3 juli 2017

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):(aanvullingen na de laatste update staan in het groen) Omwille van het aantal geslaagde kandidaten voor de schriftelijke proef voor bevordering korporaal, dient module 2 verspreid te worden over 2 dagen (reservedatum wordt dus ook gebruikt).

Korporaal via bevordering· Afsluitdatum: 5 maart 2017·

       Module 1 (schriftelijke proef): 10 maart 2017 van 9u00 tot 12u00o Locatie: Post Noord (Magirus)·

       Module 2 (praktische proef + interview):

o PRAKTISCHE PROEF   Datum: 30 maart 2017  Locatie: Campus Vesta Planning: 8u15 tot 16u30

o INTERVIEW Datum: 31 maart 2017   Locatie: Post Noord (lokaal 2de verdieping, 2-001)   Planning: 8u30 tot 16u20Adjunct-coördinator HRM (A4a-A4b)·

       Afsluitdatum: 2 maart 2017· Preselectie (cv-screening): 6 tot 10 maart 2017· Module 1 (interview): 24 maart 2017

o Locatie: Post Noord (Big Job)

o Planning:  9u00 - 10u00:

kandidaat 1   10u00 - 11u00:

kandidaat 2   11u00 - 12u00:

kandidaat 3   Pauze§ 12u30 - 13u30:

kandidaat 4   13u30 - 14u30: kandidaat 5§ 14u30 - 15u30: kandidaat 6· Module 2 (assessment): week van 27 maart 2017

Sergeant via bevordering· Afsluitdatum: 10 april 2017· Module 1: 19 april 2017· Module 2 en module 3: week van 8 mei 2017 of week van 15 mei 2017 (reserve)

Adjudant via bevordering· Afsluitdatum: 10 april 2017· Module 1: 19 april 2017· Module 2 en module 3: week van 8 mei 2017 of week van 15 mei 2017 (reserve)

Beste,

Graag breng ik u op de hoogte van de voorziene timing van onze komende selectie(s):

Korporaal via bevordering

  • Afsluitdatum: 5 maart 2017
  • Module 1 (schriftelijke proef): 10 maart 2017 van 9u00 tot 12u00
      Module 2 (praktische proef + interview): 31 maart 2017 (reservedatum 30 maart 2017)

    • Stafsecretaris (A1-A3) interne bevordering

  • Afsluitdatum: 23 februari 2017
  • Preselectie (cv-screening): week van 27 februari 2017
  • Selectieproef (interview): 6 maart 2017

    • Planning: 9u00: voorbespreking jury
      • 9u30: interview kandidaat 1
      • 10u30: interview kandidaat 2
      • 11u30: nabespreking jury

Adjunct-coördinator  HRM (A4a-A4b)

  • afsluitdatum: 2 maart 2017
  • Preselectie (cv-screening): 6 tot 10 maart 2017
  • Module 1 (interview): 24 maart 2017
  • Module 2 (assessment): week van 27 maart 2017

Adjunct-coördinator stafdienst (A4a-A4b)

  • afsluitdatum: 3 maart 2017
  • Preselectie (cv-screening): 6 tot 10 maart 2017
  • Module 1 (interview): 16 maart 2017

  • Module 2 (assessment): week van 20 maart 2017 of week van 27 maart 2017

De openverklaring voor bevordering adjudant en sergeant zal volgende week dinsdag 7 maart 2017 op het zonecollege verschijnen.

We informeren u dan ook graag verder over de timing van de verschillende modules van zodra dit is goedgekeurd.

BC/HOC Brandweer Zone Antwerpen

Datum en uur vergadering:

17 januari om 9.00 uur

1.1 Verplaatsing tussen posten

De juridische dienst heeft gereageerd op de vragen uit het vorige verslag:

Vraag 1: Is iemand die tijdens de diensttijd van de ene naar de andere post rijdt omdat hij een andere werkplek toegewezen krijgt, gedekt door de verzekering als hij dit met een privé-voertuig doet (wagen,
moto, fiets)?

Antwoord:

Er is een dekking in het kader van arbeidsongevallen (medische kosten en arbeidsongeschiktheid).

Voor de shift naar het werk rijden = arbeidsweg = gedekt

Van kazerne 1 naar kazerne 2 rijden = diensttijd = gedekt

Van kazerne 2 naar huis rijden na de shift = arbeidsweg = gedekt

Wat betreft de schade aan het eigen voertuig is er geen dekking. Er wordt geen omnium dienstverplaatsingen afgesloten voor alle privé-voertuigen van het personeel. Een "collectieve" polis is niet mogelijk. Bovendien zijn er wagens en fietsen ter beschikking. Wie omwille van tijdswinst kiest om met het eigen voertuig de verplaatsing te doen, gebruikt hiervoor de eigen voertuigverzekering.

Gebeurt er een ongeval te wijten aan een derde, dan kunnen de kosten aan het eigen voertuig verhaald worden op de verzekering van de derde.

Gebeurt er een ongeval te wijten aan zichzelf, dan is het de eigen voertuigverzekering die hiervoor aangewend moet worden.

Vraag 2: De arbeidsweg moet in principe de kortste weg zijn. Mag een omweg gereden worden als de brug in Lillo open is en men 20 minuten moet staan wachten?

Antwoord:

Vroeger waren verzekeringen hier effectief heel streng in en moest men via de kortste, meest gebruikelijke weg gaan.

Ondertussen is er op grond van rechtspraak een versoepeling en is het belangrijk om de route te kiezen "binnen acceptabele perken".

Bijvoorbeeld: een kleine omweg om te carpoolen, een kleine omweg om de kinderen af te zetten op school,...is toegelaten.

Niet: van Merksem naar Lillo rijden via Mechelen. Dit is geen acceptabele omweg.

Een korte omweg maken om tijdverlies te vermijden aan een openstaande brug is dus toegestaan.

Aangeraden wordt om bij de schadeaangifte meteen grondig te motiveren en voldoende info te verschaffen (geldt trouwens voor alle schadeaangiftes).

VSOA reageert dat het erop neer komt dat er altijd een vrachtwagen ter beschikking moet zijn als er één uit dienst is zodat alles kan getransporteerd worden.

1.2 Navraag transportfirma's inzake schade aan wagenpark door onachtzaamheid

Dit actiepunt is afgehandeld.

VSOA stelt voor om de politie de opleiding te laten geven.

Personeelsdienst antwoordt dat dit volgens de wetgeving niet meer mag.

1.3 Evaluatie en afspraken rond SIGNA's

De kolonel geeft aan dat er nog geen formele beslissing is rond de SIGNA's.

VSOA vraagt of de SOP van de fluitsignalen beschikbaar is.

De kolonel reageert hierop dat deze opgesteld is en na goedkeuring van de directie operaties directie wordt deze
vrijgegeven.

1.4 Overzetstuk bril en/of veiligheidsbril op ladderwagens tegen de zon

De brillen zijn geleverd en worden kortelings individueel aan iedereen verdeeld aldus de kolonel.

In de loop van januari komt dit in de nieuwsbrief.

1.5 Nieuwe kledij

De kolonel heeft een gesprek gehad
Opdekamp om te kijken of in het bestek opgenomen kan worden dat de broeken voorzien worden van ritsen.

Het bestek is nog niet rond omdat er een technische vraag is rond het engagement van één van de zones

1.6 Camera's

Dinsdag 24 januari komt de werkgroep samen (juridische dienst en patrimonium). Deze groep zal de problemen rond de pictogrammen en het register actualiseren. Beide teksten worden tegen het volgende overleg bezorgd
aan de nieuwe zonecommandant aldus de kolonel.

1.7 Opladen van de elektrische fietsen

De voorzitter geeft aan dat patrimonium aan een voorstel werkt om te kijken op welke plaats de elektrische fietsen
opgeladen kunnen worden.

Er moeten alternatieven gezocht worden voor een fietsen- en bromfietsenstalling. Er moet vermeden worden dat de batterijen in de kazerne zelf opgeladen worden omdat dit brand kan veroorzaken aldus de
voorzitter.

VSOA wil dat mensen meer gemotiveerd wordenom met de fiets te komen door ze hiervoor een fietsvergoeding te geven, ook al komen ze met een pedelecfiets.

De voorzitter reageert dat de vergoeding voor de pedelecfietsen een politiek verhaal is.

De voorzitter pleit voor een breder mobiliteitsbeleid. Zeker in het kader van de werken in Antwerpen moet hierover
nagedacht worden.

Er moet een actiepunt gemaakt worden rond mobiliteit.

1.8 Thermisch ondergoed

Er gaat bij het binnenhalen van nieuwe kleding een nieuwe maatopname opgestart worden aldus de kolonel.

1.9 Transparantie maaltijdcheques

Personeelsdienst legt uit dat in ESS iedereen zal kunnen zien per maand op hoeveel maaltijdcheques ze recht hebben. Dit op basis van de planning, afhankelijk van de prestaties zal dit aantal dan ook wijzigen.

Het systeem past zich dynamisch aan op basis van de realiteit, die er zich tijdens de maand voordoet. Hetzelfde geldt voor de operationaliteitspremie.

Personeelsdienst is volop bezig om de fietsvergoeding ook in ESS te krijgen. De moeilijkheid is dat er soms mensen bij Post Noord komen badgen en dan de wagen nemen. Het is moeilijker te programmeren maar er is een oplossing aldus personeelsdienst.

1.10 Verplicht verlof voor opleiding- standpunt arbeidsinspectie

De kolonel geeft aan dat het standpunt hierover meegedeeld werd en dat dit verder afgerond moet worden.

1.11 Verslagen bedrijfsbezoeken PC - PLO - PZ

Voor PC gaan de algemene opmerkingen over de betonsluier, bovenlaag van de trappen en de veroudering van de fitnesstoestellen. Dit werd ook vermeld in het jaaractieplan.

Patrimonium wil de bovenlaag van het beton opnieuw coaten.

VSOA geeft aan dat er nog steeds afgekeurde interventiepakken hangen. Ze vragen om deze weg te nemen. Dit wordt opgenomen als actiepunt.

De voorzitter zegt dat er geïnvesteerd moet worden in de renovatie van post Zuid.
Er zal voor de 3de keer overleg zijn met het kabinet.

VSOA geeft aan dat er nog niets veranderd is op geen enkel punt.

2016 was een jaar waarin in principe alles 'on hold' stond. Nu iser een mogelijkheid en opening om de meest dringende herstellingen uit te voeren aldus de voorzitter.

VSOA geeft aan dat de trap verroest is en dus niet meer veilig is. Dat is al jaren hetzelfde.

Zowel bij Post Linkeroever als bij Post Zuid zijn een aantal gebreken die te wijten zijn aan de ouderdom van de gebouwen.

Patrimonium heeft aangegeven dat er op korte termijn een aantal verbeterpunten aangebracht moeten worden.

De keuken op Post Lillo zal aangepast worden.

1.12 Arbeidshygiëne

Er is een rondgang geweest met patrimonium en GPD. VSOA vraagt of er acties genomen zijn voor de start van de werken voor bottenkuisvoorzieningen, kledij containers en vervanging van interventie kledij.

VSOA haalt een artikel aan over de container van Brandweer Hasselt dat in recent in het tijdschrift "De Brandweerman"
verschenen is.

De voorzitter reageert dat er een procedure getest is op Post Berendrecht maar dat de resultaten hiervan nog niet bekend zijn.

Dit punt loopt al lang en zit mee in de, werkgroep welzijn.

VSOA geeft aan dat de vergadering van de werkgroep welzijn opnieuw werd afgelast in december. Er zitten daar meestal maar 2 à 3 mensen en op die manier krijg je moeilijk acties ingang gezet.

De voorzitter geeft aan dat het niet haalbaar is een container in te richten om ter plaatse alle kledij te vervangen
voor de dagdagelijkse interventies.

Voor langdurige interventies moet er een andere procedure komen.

De voorzitter stelt dat er eerst een goede basisprocedure uitgebouwd moet worden.

VSOA geeft aan dat het te traag gaat, er is nog altijd geen wagen om de kledij te vervangen.

De voorzitter reageert dat hij hierover een gesprek gehad heeft, hij heeft erop aangedrongen om hier tempo op te zetten.

1.13 Vergadering 2017 - werkgroep welzijn

VSOA vraagt om dit met een frequentie van om de twee maanden te doen. De voorzitter reageert dat er een aanwezigheid vereist moet zijn.

GPD geeft aan dat de groep op 26 januari samenkomt en dat ze vandaaruit gaan bepalen wanneer ze gaan samenkomen in 2017.

1.14 Adjudanten: herindeling in functie van pensioneringen, statistieken en hulpverlening

VSOA licht de problematiek toe van de bezetting van de onderofficieren.

Het document in bijlage geeft de berekening op een termijn van twee maanden weer.

Het examen luitenant gaat door en dan zijn er 10 adjudanten. Het is belangrijk dat die invulling er heel snel komt.

Personeelsdienst geeft aan dat het examen van adjudant voorzien is in de week van 6 maart, de praktijk is voorzien in de laatste week van maart.

Deze timing is onder voorbehoud.

Personeelsdienst wil de selectie van adjudant afgerond hebben in maart.

Personeelsdienst geeft aan dat er bij de openverklaringen een examen voor sergeant komt.

De selectie voor sergeant moet afgerond worden in de maand april.

De voorzitter reageert dat er een voorbereidingsverhaal moet zijn voor dit examen.

Voor het examen van sergeant zal het dezelfde trend zijn als hiervoor alleen zullen het andere cases zijn aldus
personeelsdienst.

Personeelsdienst stelt dat er een ongelofelijke nood is aan onderofficieren en roept iedereen dan ook op om
zoveel mogelijk mensen te overtuigen om deel te nemen aan dit examen.

VSOA vraagt of er binnenkort ook een examen opkomst is voor O1? De voorzitter bevestigt dat dit doorgaat.

VSOA heeft de statistieken van het aantal interventies per jaar bekeken. Op Post Lillo zijn er 50 interventies per jaar en daarom stellen zij voor om een adjudant van Post Lillo weg te trekken naar Post Deurne.
Dit omdat daar meer interventies zijn.

VSOA stelt de vraag wat er gaat gebeuren met de kandidaten sergeant op proef.

De voorzitter reageert dat ze een denkoefening aan het doen zijn. Hij kan hier nog niet op reageren omdat ze er
nog niet helemaal uit zijn.




Inhoud


1 Agenda - goedkeuring / opmerkingen.


1.1 Goedkeuring verslag 22 november


2 Actiepunten.


2.1 Stappen plan bij pensioen.


2.2 Nota met voorstel tot aanpassing opleiding valbeveiliging Biza.


2.3 Verplaatsing tussen posten.


2.4 Navraag transportfirma's inzake schade aan wagenpark door onachtzaamheid.


2.5 Evaluatie en afspraken rond SIGNA's.


2.6 Overzetstuk bril en/of veiligheidsbril op ladderwagens tegen de zon.


2.7 Opleiding valbeveiliging - uitrol video en instructie voor niet opgeleiden.


2.8 Controles certimed.


2.9 Harnasssen valbeveiliging.


2.10 Nieuwe kledij


2.11 Bijscholing DGH..


2.12 Camera's.


2.13 Sportzaal post Lillo.


2.14 Aanschaf GSM's voor alle medewerkers stad Antwerpen.


2.15 Verduidelijking spaarpot verlof


2.16 Opladen van de elektrische fietsen.


2.17 Zonaal informatiecomité.


2.18 AVL volgsysteem..


2.19 Thermisch ondergoed.


2.20 Kledijvergoeding.


2.21 Transparantie maaltijdcheques.


2.22 Operationaliteitspremie.


2.23 Verplicht verlof voor opleiding - standpunt arbeidsinspectie.


2.24 Welk voertuig gaat naar welk incident


2.25 Evaluatie rekruten.


3 Punten ter kennisgeving.


3.1 Uitstroom en langdurig zieken.


3.2 Bezetting - minimale aanwezigheid posten per 1/01/2017.


3.3 Reglement mutatie onderofficieren.


3.4 Arbeidsongevallen november


3.5 Jaaractieplan 2017.


3.5.1 Beleid rond arbeidshygiëne.


3.5.2 Risico psychosociale belasting.


3.5.3 Het in dienst stellen van alle materialen die binnenkomen.


3.5.4 Veilige sportuitrusting.


3.5.5 Uitwerken van de nieuwbouw of de renovatieprojecten van de kazernes


3.5.6 Drugs en alcoholbeleid.


3.5.7 Optimalisatie van de opvolging van keuring.


3.5.8 Biomonitoring operationelen.


3.5.9 Uniformiteit PBM..


3.5.10 Aanstellen van vertrouwenspersoon.


3.5.11 Opvolging van de arbeidsongevallen.


3.6 Verslagen bedrijfsbezoeken CK - PLO - PZ.


4 Vragen ter verduidelijking.


4.1 Kledijvergoeding.


4.2 Ortec.


4.3 Mutaties ambulanciers


4.4 Maximum van 60 maaltijdcheques.


4.5 Uitbetaling eindejaarstoelagen te laat


4.6 Regeling voor overuren.

1.1 Nota met voorstel tot aanpassing opleiding valbeveiliging Biza

De nota wordt overgemaakt aan BiZa. Dit actiepunt is afgesloten.

VSOA geeft aan dat er op post Zuid achter in het magazijn nog positioneringsgordels
liggen.

1.1 Evaluatie en afspraken rond SIGNA's

De signalisatiewagens zijn aangepast, er zitten overal 40 kegels op. De bereikbaarheid van de kegellichten
worden opnieuw bekeken. Een zwaarder type steekkar wordt onderzocht.

De SOP over fluitsignalen ligt klaar ter goedkeuring.

De vraag of brandweer nog alle signalisatieopdrachten moet uitvoeren is nog niet duidelijk beantwoord.

VSOA geeft aan dat de procedure voor de recuperatie van de kegels uiterst gevaarlijk is. De voorzitter reageert dat dit opgenomen is in de opleiding.

De voorzitter geeft ook aan dat er altijd risico's zijn, net als bij een brand, maar dat we de risico's zoveel mogelijk moeten beperken.



Verslag BOC 22.11.2016


2.2 Nota met voorstel tot aanpassing opleiding valbeveiliging BiZa

Er vindt een overleg plaats met het KCCE.

2.3 Verplaatsing tussen posten

Dit actiepunt is lopend.

2.4 Navraag transportfirma's inzake schade aan wagenpark door onachtzaamheid

Dit actiepunt is lopend.

2.5 Evaluatie en afspraken rond SIGNA's

Dit actiepunt is lopend.

2.6 Overzetstuk bril en/of veiligheidsbril op ladderwagens tegen de zon

De voorzitter geeft aan dat dit actiepunt lopend is en in 2016 gefinaliseerd zal worden.

2.7 Overuren BOC - Regeling voor werkgroepen en syndicale werking

Dit actiepunt is afgerond.

2.8 Gebruik koptelefoon in hulpwagens

Er zal een gesprek plaatsvinden tussen kapitein Joris Vermeulen en de vakbonden.

2.9 Opleiding valbeveiliging - uitrol video en instructie

Dit actiepunt is lopend.

2.10 Controles Certimed

Kapitein XXXX geeft aan dat dit herbekeken wordt in functie van het contract.

2.11 Harnassen valbeveliging

Aangegeven wordt dat de AL29 bekeken wordt met majoor Peter Vanspauwen.

2.12 Procedure glas

Dit actiepunt is afgerond. De oefenkaart voor ZoneForce wordt aangemaakt.

2.13 Nieuwe kledij

De vraag over de ritsen in de interventiebroek is gesteld. VSOA voegt hieraan nog toe dat meerdere personen problemen hebben om in de laarzen te komen met de broek.

2.13 Opleiding duikers

Dit actiepunt is afgerond.

2.14 Bijscholing DGH


De voorzitter geeft aan dat geen tijd en energie meer wordt gestoken in bijscholingen in het kader van DGH. . Iedere
brandweerman zal een bijkomende opleiding EHBO krijgen. Er wordt nog bekeken of Brandweer Zone Antwerpen meedoet in het traject met betrekking tot terrorisme. De zone neemt een afwachtende houding aan, gezien de mening dat terrorisme in eerste instantie een onderwerp is van andere overheidsdiensten.

2.15 Camera's

De voorzitter geeft aan dat alle camera's geregistreerd zijn in het register van de privacy commissie. Niet alle camera's
zijn voorzien van een correct pictogram. Deze worden besteld.

3. Punten ter kennisgeving

3.1 Uitstroom en langdurig zieken

De voorzitter zegt toe dat het overzicht van de uitstroom en langdurig zieken in de namiddag van 22 november 2016 zal worden verspreid.


3.2 Afwezigheden wegens ziekte en onbetaalde verloven

Kapitein Jan Van Roey verwijst naar de bijlagen. Verder zijn hierover geen opmerkingen.

3.4 Jaaractieplan 2017

Het jaaractieplan is nog niet volledig afgerond en wordt nog voorbesproken met de korpsleiding.

3.5 Arbeidsongeval snijden van brandweerslang

Door de GPD wordt aangegeven dat onderzocht wordt of er geen betere manier is: om een kapote brandweerslang door te snijden, bijvoorbeeld het gebruiken van een schaar in plaats van een mes.
Tijs De Rudder vraagt om goede praktijken aan hem mee te delen.

3.6 Camera's

Dit agendapunt is reeds behandeld bij de actiepunten. De voorzitter vult nog aan dat de procedure rondom de camera's verder wordt verfijnd.

ACV-OD vraagt hoe het zit met de privacy rondom het AVL-volgsysteem? Dit wordt nader bekeken (actiepunt).

3.7 Planning BC/HOC 2017

De planning voor 2017 wordt vastgesteld. De vergadering van het BC/HOC blijft telkens de derde dinsdag van de maand, uitgezonderd de zomermaanden juli en augustus.

1.1 Nieuwe kledij

In het lastenboek van de interventiekledij is geen rits in de broekspijpen opgenomen. De levering via Binnenlandse Zaken moet aangenomen worden en kan niet meer teruggestuurd worden aldus de voorzitter.

Het is een lastenboek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Er zijn geen opties voorzien. Dit in tegenstelling
tot de aankoop van voertuigen via Binnenlandse Zaken, waarbij meestal opties opgenomen zijn in het lastenboek.

ACV-OD en VSOA stellen dat het moeilijker is om de broeken zonder rits aan te krijgen.

In de komende lastenboeken voor interventiekledij aangekocht via een eigen bestek, moeten in de toekomst de broeken voorzien zijn van ritsen, aldus de voorzitter.

Er zit vanuit Brandweer Zone Antwerpen niemand in de werkgroep kledij in Brussel.



BC/HOC

Beste leden van het BC/HOC

In verband met de selectie van zonecommandant wordt de vergadering van het BC/HOC verplaatst van 20 december naar dinsdag 13 december 2016.

Zelfde tijd, zelfde plaats dus 9.00 uur in de Minerva.

Tot dan!