SPF- IBZ 

Les courriers, remarques du secteur zones de secours à différents Ministre. Ordre du jour des réunions.

Brieven en opmerkingen van sector hulpverleningszones aan verschillende ministers.  Dagorder van vergadering.

25 JANUARI 2018. - Ministerieel besluit houdende benoeming van de voorzitters en de plaatsvervangende voorzitters van de beroepskamer voor het operationeel personeel van de hulpverleningszonesDe Minister van Binnenlandse Zaken,


 Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele Veiligheid, artikel 106, eerste lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones, artikelen 172, 1° en 173;
Gelet op de akkoordbevindingen van de Minister van Justitie, gegeven op 28 oktober 2016 en op 30 oktober 2017,
Besluit :


 Artikel 1. De heer Jacques Mahieu, ondervoorzitter in de rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen, wordt benoemd tot voorzitter van de Nederlandstalige afdeling van de beroepskamer voor het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
Art. 2. De heer Luc Riguelle, ere-ondervoorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Luxemburg, wordt benoemd tot voorzitter van de Franstalige afdeling van de beroepskamer voor het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
Art. 3. Mevr. Cécile Lefebve, eerste voorzitter-emeritus van het hof van beroep te Bergen, wordt benoemd tot plaatsvervangend voorzitter van de Franstalige afdeling van de beroepskamer voor het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
Art. 4. Dit besluit treedt in werking de dag dat het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.


 Brussel, 25 januari 2018.

J. JAMBON


 25 JANVIER 2018. - Arrêté ministériel portant nomination des présidents et des présidents suppléants de la chambre de recours du personnel opérationnel des zones de secours Le Ministre de l'Intérieur,


 Vu la loi du 15 mai 2007 relative à la Sécurité civile, l'article 106, alinéa 1er;
Vu l'arrêté royal du 19 avril 2014 relatif au statut administratif du personnel opérationnel des zones de secours, les articles 172, 1° et 173;
Vu les accords du Ministre de la Justice, donné le 28 octobre 2016 et le 30 octobre 2017,
Arrête :
Article 1er. M. Jacques Mahieu, vice-président du tribunal de première instance d'Anvers, est nommé président de la section d'expression néerlandaise de la chambre de recours du personnel opérationnel des zones de secours.
Art. 2. M. Luc Riguelle, vice-président honoraire du tribunal de première instance du Luxembourg est nommé président de la section d'expression française de la chambre de recours du personnel opérationnel des zones de secours.
Art. 3. Mme Cécile Lefebve, premier président émérite de la cour d'appel de Mons, est nommée président suppléant de la section d'expression française de la chambre de recours du personnel opérationnel des zones de secours.
Art. 4. Cet arrêté entre en vigueur le jour de sa publication dans le Moniteur belge.


 Bruxelles, le 25 janvier 2018.
J. JAMBON

Vous voudrez bien trouver ci-dessous l'ordre du jour actualisé de la réunion du Comité C qui se tiendra le mardi 14 novembre 2017 à 10h00 au SPF Intérieur, rue de Louvain 1 à 1000 Bruxelles, dans la salle A3-2.5. Ordre du jour actualisé :

 1. Projet d'arrêté royal relatif à la carte d'identification du personnel opérationnel des zones de secours

2. Projet d'arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 19 avril 2014 relatif au statut administratif du personnel opérationnel des zones de secours et modifiant l'arrêté royal du 18 novembre 2015 relatif à la formation des membres des services publics de secours et modifiant divers arrêtés royaux

3. Projet d'arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 23 août 2014 relatif au statut administratif du personnel ambulancier non pompier des zones de secours

4. Projet d'arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 19 avril 2014 portant statut pécuniaire du personnel opérationnel des zones de secours

5. Projet d'arrêté royal relatif au transfert du personnel opérationnel des zones de secours du personnel pompier vers le personnel ambulancier et vice versa En annexe, vous trouverez les documents relatifs aux points 2 à 5 de cet ordre du jour.

Meilleures salutations,

 Geachte mevrouw, heer, Hieronder vindt u de bijgewerkte agenda van de vergadering van het Comité C die zal plaatsvinden op dinsdag 14 november 2017 om 10u00 bij de FOD Binnenlandse Zaken aan de Leuvenseweg 1 te 1000 Brussel, zaal A3-2.5. Bijgewerkte agenda:

 1. Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de identificatiekaart voor het operationeel personeel van de hulpverleningszones

2. Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 april 2014 tot bepaling van administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones en tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 november 2015 betreffende de opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten en tot wijziging van diverse koninklijke besluiten

3. Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 augustus 2014 betreffende het administratief statuut van het ambulancepersoneel van de hulpverleningszones dat geen brandweerman is

4. Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones

5. Ontwerp van koninklijk besluit betreffende de overgang van het operationeel personeel van de hulpverleningszones van het brandweerpersoneel naar het ambulancepersoneel en vice versa

Mesdames,
Messieurs,

Vous êtes cordialement invités à la réunion du Comité C qui se tiendra le jeudi 12 octobre 2017 à 10h00 au SPF Intérieur, rue de Louvain 1 à 1000 Bruxelles, dans la salle A3-2.5.

Ordre du jour :


  • Projet d'arrêté royal modifiant l'arrêté royal du 16 février 2006 relatif aux plans d'urgence et
    d'intervention et modifiant l'arrêté royal du 10 juin 2014 déterminant les missions et les tâches de sécurité civile exécutées par les zones de secours et par les unités opérationnelles de la protection civile et modifiant l'arrêté
    royal du 16 février 2006 relatif aux plans d'urgence et d'intervention ;

  • Avant-projet de loi modifiant la loi du 15 mai 2007 relative à la sécurité civile.

Geachte mevrouw,
heer,

U wordt vriendelijk uitgenodigd op de vergadering van het Comité C die zal plaatsvinden op
donderdag
12 oktober 2017 om 10u00 bij de FOD Binnenlandse Zaken aan de Leuvenseweg 1 te 1000 Brussel, zaal A3-2.5.

Agenda:


  • Ontwerp van Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 februari 2006
    betreffende de nood- en interventieplannen en tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 juni 2014 tot bepaling van de opdrachten en taken van civiele veiligheid uitgevoerd door de hulpverleningszones en de operationele eenheden van de Civiele Bescherming en tot wijziging van het koninklijk besluit van 16
    februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;

  • Voorontwerp van wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.


Beste,

 Ik deel u mede dat de volgende vergadering van de werkgroep "Dienstkledij" zal plaatsvinden op maandag 19 juni 2017 om 10.00u in de zaal A1-3.64, Leuvenseweg 1 te 1000 Brussel (er worden broodjes voorzien).

Elke vakbond wordt gevraagd één vertegenwoordiger aan te duiden.

Dagorde : · Analyse van de technische nota over de dienstkledij.

Cher(e)s Collègues,

Je vous informe que la prochaine réunion du groupe de travail « Tenue de service» est fixée au lundi 19 juin 2017 à 10H00 dans la salle A1-3.64, chaussée de Louvain 1 à 1000 Bruxelles (des sandwiches seront prévus).

Chaque syndicat est invité à envoyer un représentant.

Ordre du jour :

Analyse de notice technique de la tenue de service.


Mijnheer de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken

Dhr. Jan Jambon

Wetstraat 2

1000 Brussel

Geachte Mijnheer de Minister,

Enkele bedenkingen om het jaar 2017 goed in te zetten:

1- Kleine balans i.v.m. de hervorming van de hulpdiensten:

Het is bijna 10 jaar geleden dat de wet inzake civiele veiligheid in het Staatsblad werd gepubliceerd als gevolg
van de ramp van Gellingen (Ghislenghien).
De gemeentelijke brandweerdiensten zouden verdwijnen om 34 hulpverleningszones + de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te vormen (waar de personeelsleden hetzelfde statuut zouden hebben als de andere zonale personeelsleden, met
enkele aanpassingen eigen aan de particulariteit van het Gewest, maar die niet van dezelfde financiering geniet als de andere hulpverleningszones).

Na 1 à 2 jaar overgang naar de zones is de balans van deze hervorming betreurenswaardig. De personeelsleden op het terrein en het S.L.F.P./V.S.O.A. delen niet uw enthousiasme of het enthousiasme van uw medewerkers voor wat de werking van de verschillende Regeringen betreft t.o.v. deze hervorming en de gevolgen voor de personeelsleden.

In België kan de bevolking theoretisch rekenen op zowat 18.000 brandweerlieden, zowel professionele als
vrijwillige. (In werkelijkheid zijn het er minder dan 18.000 gezien bepaalde professionals vrijwilligers zijn in een andere zone).

Het systeem van de vrijwillige brandweer vormt sinds enkele jaren meer en meer een probleem gezien hun aantal langzaam maar zeker afneemt.
Met de vooruitgang van de levenshygiëne en de verwachtingen van de mensen i.v.m. de rustperiode of vrijetijd, worden de personen die hun vrijetijd nog willen opofferen om pompier te zijn steeds zeldzamer (dit fenomeen is ook
in andere landen gekend; het belang van de familie eist deze plaats op).

In iedere hulpverleningszone treedt het Koninklijk Besluit van 10 november 2012 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de snelste adequate hulp en van de adequate middelen dat stelt dat een autopomp met 6 personen
bemand dient te worden, in werking op 1 januari 2018. De hulpverleningszones en de DBDMH van het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest hadden 6 jaar om te anticiperen op de inwerkingtreding van deze bepaling. De syndicale organisaties hebben dit besluit onderhandeld en hebben geëist om 6 personen in een autopomp te hebben om zo 2 teams te vormen, plus een chauffeur, plus een chef teneinde op een voor de brandweerlieden veiligere
manier te kunnen uitrukken.

In afwachting van 1 januari 2018 moet er uitgerukt worden met minimaal zes personen, maar wel verdeeld over
meerdere voertuigen, en de chef van de eerste hulp moet een onderofficier zijn. Deze bepalingen worden in een
aantal zones zelfs niet gerespecteerd.
Er valt voor te vrezen dat het Koninklijk Besluit van 10 november 2012 nog minder zal worden gerespecteerd (net zoals andere Koninklijke Besluiten m.b.t. deze hervorming die het onderwerp zullen zijn van andere brieven of
persmededelingen).

De overeenkomst van de regering van 10 oktober 2014 gaf aan dat de hervorming van de brandweerdiensten een topprioriteit zou zijn. De minister van Binnenlandse Zaken « zal waken over de garantie van precieze informatie en een intensieve begeleiding van de lokale autoriteiten in het kader van de invoering van de hulpverleningszones. » ( ????)

De regering zal de hervorming van de Civiele Veiligheid afronden. De besluiten betreffende de opleidingen, de algemene inspectie van de civiele veiligheid en het kenniscentrum zullen prioritair worden opgesteld. Het administratieve en geldelijk statuut van het personeel van de civiele bescherming zal worden aangepast. Een gedeelte van de basisopleiding zal gemeenschappelijk zijn om de mobiliteit tussen de eenheden en de hulpverleningszones mogelijk te maken.

Rekening houdend met de verschillende tekortkomingen m.b.t. deze hervorming, de staat van uw inspectiedienst die steeds verder lijkt weg te kwijnen, de onbestaande onderhandelingen aangaande de besluitvorming inzake het administratieve en geldelijk statuut van het personeel van de civiele bescherming, het onvermogen van de federale overheid om de verschillende wetgevingen te doen respecteren, kunnen wij niet anders dan uw eerlijkheid in twijfel te trekken wanneer u benadrukt dat de hervorming van de civiele veiligheid voor u een topprioriteit is.

Het gebrek aan personeel is overduidelijk en werd reeds herhaaldelijk door de syndicale organisaties en de
pers aangekaart. De zonale autoriteiten geven zelfs aan dat het personeelsplan opgemaakt is op basis van financiële
criteria en niet op basis van objectieve criteria. De Koninklijke Besluiten inzake het opstellen van een personeelsplan worden niet gerespecteerd. De reactie van uw zwakke inspectiedienst:
NIETS, NUL, GEEN ENKELE REACTIE! Er wordt geen enkele serieuze studie uitgevoerd binnen de hulpverleningszones die werkelijke no-go-zones zijn.

Het welzijn op het werk van de operationele personeelsleden in de hulpverleningszones is het laatste van de werkgevers hun zorgen! In de pers werd de staat van sommige kazernes reeds uitvoerig toegelicht. De inspectiediensten voor het welzijn op het werk hebben talloze rapporten opgesteld. Ze verbieden zelfs de toegang tot
bepaalde kazernes in Waals-Brabant (Tubeke). In tegenstelling tot bepaalde zones van de Provincie Henegouwen en Luik waar de inspecteurs overstelpt worden gezien geen enkele maatregel genomen wordt ondanks dramatische officiële verslagen!

Uw collega Kris Peeters, vice-eersteminister en minister van werk, ontvangt een kopie van deze brief. De inbreuken op het welzijn op het werk zijn legio in de hulpverleningszones, sommige hebben nog geen Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, anderen hebben geen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, de Koninklijke Besluiten inzake werkkledij of persoonlijke of gemeenschappelijke beschermingsmiddelen worden
niet gerespecteerd, etc., etc. ...

Al deze gebreken worden regelmatig ter sprake gebracht door de personeelsafgevaardigden, maar toch
veranderd er niets.

Het S.L.F.P./V.S.O.A. is zich van de moeilijke momenten bewust die wij beleven in tijden van terroristische
dreigingen, maar u mag niet vergeten dat naast onze politieagenten en ons leger ook de civiele veiligheid in uitzonderlijke mate wordt gemobiliseerd.

2. Veiligheid heeft natuurlijk een prijskaartje!

Alle nieuwe normen en maatregelen die genomen werden in functie van de nieuwe wetgevingen inzake de hervorming van de civiele veiligheid, zoals de persoonlijke beschermingsmiddelen en de bijkomende middelen die de hulpverleningszones ter beschikking stellen van hun operationeel personeel, zoals de minimale voorwaarden van de snelste adequate hulp. Deze normen en maatregelen zijn pijnloos voor de gemeentelijke financiën door de toekenning van dotaties aan de hulpverleningszones. Ondanks een moeilijke budgettaire context, heeft de vorige minister van Binnenlandse zaken tijdens de budgettaire conclaven effectief van de regering bijkomende belangrijke middelen ontvangen om de hervorming te financieren.

De federale dotaties voor de hulpverleningszones bestaan uit de basisdotatie en de bijkomende dotatie.

Het geheel van de door de federale regering toegekende middelen is bedoeld om de financiën van de lokale besturen te beschermen en dit conform artikel 67 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid die preciseert dat zolang het deel van de federale regering niet meer bedraagt dan 50 % van de uitgaven verbonden aan de civiele veiligheid de federale regering instaat voor de totale kosten eigen aan de hervorming.

Zo zal de basisdotatie van de zone 1 van de Provincie Antwerpen van 1.822.087,2000€ verhoogd worden met 8.649076,7637€ om uiteindelijk een totaalbedrag van 10.471.163,9637€ te bereiken voor het jaar 2017. Deze
basisdotatie zal opnieuw met 9.205.778,95 € verhoogd worden voor de jaren 2018 en 2019 om een totaalbedrag van 11.027.866,1456€ te bereiken, d.w.z. een nieuwe verhoging van 556.703€ in vergelijking met 2017.

Voor de zone Henegouwen-Centrum (Bergen-La Louvière) zal de basisdotatie van 1.786.800,3000€ verhoogd worden met 6.251.981,1803€ om uiteindelijk een totaalbedrag van 8.038.781,4803€ te bereiken voor het jaar 2017. Deze
basisdotatie zal opnieuw met 6.480.578,13 € verhoogd worden voor de jaren 2018 en 2019 om een totaalbedrag van 8.267.378,4331€ te bereiken, d.w.z. een nieuwe verhoging van 228.597€ in vergelijking met 2017.

Deze bijkomende dotaties dienen de kosten te dekken die door de Koninklijke Besluiten opgelegd worden in
verband met de operationele functies, de eindeloopbaanregeling, het administratieve en geldelijk statuut en het mandaat van de zonecommandant.

In de tabellen m.b.t. de dotaties, verschijnt nergens de Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 20% van de beroepsbrandweerlieden die o.a. de brandweerdiensten verzekeren voor tenminste 10% van de Belgische bevolking (1,1 miljoen inwoners en 500.000 pendelaars, zonder de interventies erbij te tellen in de rand) verdienen geen financiering door de federale regering?

Vreemd omdat het net diegenen zijn die in de eerste linie stonden tijdens de aanslagen van 22 maart samen met
hun collega's van de zone Vlaams-Brabant West aan de luchthaven van Zaventem, die met veel te weinig waren om een gebeurtenis van een dergelijke omvang het hoofd te bieden, en daarna, op hun eigen territorium bij de tweede aanslag in de metro waar ze op niets anders konden rekenen dan hun eigen dapperheid.

De talrijke ambassades, de Europese instellingen en hun talrijke toppen, de vestiging van de NAVO, de Federale Overheidsdiensten, de SEVESO bedrijven, de hoge gebouwen, etc. die in Brussel aanwezig zijn verdienen bijzondere aandacht en een mobilisatie zonder voorgaande van de talrijke hulpdiensten zoals de politie, het leger en ook de brandweer.

3. Onze wensen:

Het S.L.F.P./V.S.O.A. uit de wens dat 2017 het jaar moge zijn van talrijke initiatieven van de beleidsmakers
ten voordele van de hulpdiensten en wij durven te hopen dat er positieve veranderingen komen inzake het beheer van de hulpverleningszones.

De S.L.F.P./V.S.O.A. wenst u het allerbeste voor 2017.

Met syndicale groeten,

S.L.F.P.-A.L.R./V.S.O.A.- L.R.B.

Labourdette Eric

Verantwoordelijke leider

Voorzitter van de sector
« Hulpverleningszones »

0475/86 75 85


Voeux du S.L.F.P.


Brussel de 30 december 2016



Mijnheer de minister

Jan Jambon

Wetstraat 2

1000 Brussel

Monsieur le Ministre,

Quelques réflexions pour bien commencer 2017 :

1- Petit bilan sur la réforme des Services de secours :

Cela fait presque 10 ans que la loi sur la sécurité civile est publiée au moniteur belge suite à la catastrophe de Ghilenghein.
Les services d'incendie communaux allaient disparaître pour former 34 zones de secours + le Service d'Incendie et d'Aide médicale de la Région de Bruxelles-Capitale (dont les agents auront le même statut que les autres agents
zonaux, avec quelques adaptations propres à sa particularité, mais qui ne bénéficie pas du même financement que les autres zones de secours).

Après 1 ou 2 ans de passage en zone, le constat de cette réforme est déplorable. Les agents de terrain et le S.L.F.P. ne
partage pas votre enthousiasme ou celui de vos collaborateurs quant au travail des différents Gouvernement face à cette réforme et ces conséquences pour les agents.

En Belgique, la population peut, théoriquement, compter sur quelque 18.000 membres des services d'incendie, volontaires et professionnels. (En réalité, il y en a moins de 18.000 car certains professionnels sont volontaires dans une autre zone).

Le système de pompiers volontaires commence à poser problème depuis quelques années car leur nombre diminue de plus en plus. Avec l'évolution de l'hygiène de vie et les attentes des gens en matière de temps de repos ou de loisirs, le nombre de personnes désirant encore donner son temps libre pour être pompier est de plus en plus rare (Ce phénomène est connu dans d'autres pays également ; l'importance de la famille reprend sa place).

Dans toutes les zones de secours, l'arrêté royal du 10 novembre 2012 déterminant les conditions minimales de l'aide adéquate la plus rapide et les moyens adéquats qui impose, la présence de 6 hommes sur une pompe, entre en
vigueur le 1er janvier 2018.
Les zones de secours et le Service d'Incendie et d'Aide médicale de la Région de Bruxelles-Capitale avaient 6 ans pour anticiper l'entrée en vigueur de cette imposition. Les organisations syndicales ont négocié cet arrêté et ont exigés 6 hommes sur une pompe afin d'avoir 2 binômes, plus un chauffeur, plus un chef et d'intervenir en plus grande sécurité pour les agents.

Un attendant le 1er janvier 2018, les équipes doivent intervenir avec six hommes minimums mais répartit sur plusieurs véhicules, le chef des premiers secours doit être un sous-officier. Ces dispositions ne sont déjà pas respectées dans plusieurs zones. Il est donc fort à craindre que l'arrêté royal du 10 novembre 2012 ne soit pas plus respecté. (Tout comme d'autres arrêtés royaux relatif à cette réforme qui feront l'objet d'un autre courrier ou communiqué de
presse).

L'accord de gouvernement du 10 octobre 2014 indiquait que la réforme des services d'incendie constituera une priorité majeure.
Le ministre de l'Intérieur « veillera à garantir une information précise et un accompagnement intensif des autorités locales dans le cadre de la mise en œuvre des zones de secours. » ( ????)

Le gouvernement achèvera la réforme de la sécurité civile. Les arrêtés relatifs à la formation, à l'inspection générale de la sécurité civile et au centre de connaissances seront pris prioritairement. Le statut administratif et pécuniaire du personnel de la protection civile sera adapté. Une partie de la formation de base sera commune, de manière à permettre la mobilité entre les unités de la protection civile et les zones de secours.

Au vu des différents manquements relatifs à cette réforme, à l'état de votre service d'inspection qui semble réduit à peau de chagrin, à l'inexistence des négociations relatives aux arrêtés relatif au statut administratif et
pécuniaire du personnel de la protection civile, à l'incapacité du pouvoir fédéral à faire respecter les différentes législations. Dès lors, permettez-nous de douter de votre sincérité quand vous affirmé que la réforme de la sécurité civile constitue pour vous une priorité majeure.

Le manque de personnel est flagrant et dénoncé à plusieurs reprises par les organisations syndicales et la
presse. De l'aveu même des autorités zonales, le plan du personnel est établi sur des critères financiers et non sur
des critères objectifs. Les arrêtés royaux relatifs à l'établissement d'un plan de personnel ne sont pas respectés. Réaction de votre pauvre service d'inspection : NULLE !
Aucune étude sérieuse n'est menée au sein des zones de secours, qui sont de véritables zones de non-droit.

Le bien-être au travail des agents opérationnels des zones de secours est la dernière des préoccupations des
employeurs ! La presse a déjà fait étalage de l'état de certaines casernes. Les services d'inspection du bien-être
au travail ont fait des tas de rapports. Ils font même interdire l'accès à certaines casernes, dans le Brabant Wallon (Tubize). Au contraire de certaines zones de la Province du Hainaut ou de Liège dans lesquelles les inspecteurs doivent être débordés puisque aucune mesure n'est envisagée malgré des constats officiellement dramatiques !

Votre collègue, Kris Peeters, Vice-Premier ministre et ministre de l'Emploi, est en copie de ce courrier. Les infractions au bien-être au travail sont légions dans les zones de secours, certaines n'ont pas encore de comité de
prévention et de protection au travail, d'autres non pas de service interne de prévention et de protection au travail, les arrêtés royaux relatifs aux vêtements de travail ou aux équipements de protection individuelle et collective ne sont pas respectés, etc, etc,...

Tous ces manquements sont régulièrement dénoncés par les représentants du personnel et pourtant rien ne change.

Le S.L.F.P. est conscient des moments difficiles que nous vivions à cause des menaces terroristes qui nous connaissons, mais n'oubliez pas, qu'en plus de nos policiers et de notre armée, la sécurité civile est aussi mobilisée de façon exceptionnelle.

2. La sécurité a évidemment un coût !

Toutes les nouvelles normes et mesures prisent en fonction de nouvelles législations relatives à la réforme de la sécurité civile, comme les équipements de protection individuelle et les équipements complémentaire que
les zones de secours mettent à disposition de leur personnel opérationnel, comme les conditions minimales de l'aide adéquate la plus rapide. Ces normes et mesures sont rendues totalement indolores pour les finances communales par, l'octroi de dotations aux zones de secours.
En effet, malgré un contexte budgétaire difficile, la précédente ministre de l'Intérieur a obtenu au fil des conclaves budgétaires de la législature des moyens supplémentaires importants pour financer la réforme.

La dotation fédérale aux zones de secours est composée de la dotation de base ainsi que de la dotation complémentaire.

L'ensemble des moyens alloués par le Fédéral vise à protéger les finances des pouvoirs locaux et ce, conformément à l'article 67 de la loi du 15 mai 2007 relative à la Sécurité civile qui précise que tant que la part du Fédéral dans les dépenses liées à la sécurité civile n'égale pas les 50%, le Fédéral assume l'ensemble des coûts inhérents à la réforme.

C'est ainsi que la dotation de base de la zone 1 de la Province d'Anvers, de 1.822.087,2000€ sera augmenté de 8.649076,7637€ pour atteindre la somme de 10.471.163,9637€ en 2017. Cette dotation de base sera à nouveau
augmentée de 9.205.778,95 € pour atteindre 11.027.866,1456€ pour 2018 et 2019, soit une nouvelle augmentation par rapport à 2017 de 556.703€.

Pour la zone Hainaut-Centre (Mons-La Louvière) la dotation de base de 1.786.800,3000€ sera augmenté de 6.251.981,1803€ pour atteindre la somme de 8.038.781,4803€ en 2017. Cette dotation de base sera à nouveau
augmentée de 6.480.578,13 € pour atteindre 8.267.378,4331€ pour 2018 et 2019, soit une nouvelle augmentation par rapport à 2017 de 228.597€.

Ces dotations complémentaires sont censées couvrir les frais imposés par les arrêtés royaux relatifs aux fonctions opérationnelles, à l'aménagement de fin de carrière, au statut administratif et pécuniaire et au mandat de Commandant de zone.

Dans les tableaux relatifs aux dotations, le Service d'Incendie et d'Aide médicale de la Région de Bruxelles-Capitale ne figure nulle part. Les 20% des pompiers professionnels qui couvre par ailleurs les besoins en services d'incendie pour au moins 10% de la population belge (1,1 million d'habitants et 500.000 navetteurs, sans compter les interventions dans la périphérie) ne mérite aucun financement de la part du fédéral ?

Bizarre, eux qui étaient en première ligne lors des attentats du 22 mars, à côté de leur collègue de la zone Vlaams Brabant West à l'aéroport de Zaventem, trop peu pour un évènement de cette ampleur et ensuite sur leur propre
territoire lors du deuxième attentat dans le métro, et sans autre aide que leur courage.

Les nombreuses ambassades, les institutions Européennes et leurs nombreux sommets, le siège de l'OTAN, les Services Publics Fédéraux, les entreprises SEVESO, les bâtiments élevés, etc.. présents à Bruxelles, méritent une
attention particulière et une mobilisation sans précédent de nombreux services de secours, tels que la police, l'armée et aussi les sapeurs-Pompiers.

3. Nos vœux :

Le S.L.F.P. fait le vœux que 2017 soit l'année de nombreuses actions de la part des décideurs politiques en faveur des services de secours et nous osons espérer des changements relatifs à la gestion des zones de secours.

Le S.L.F.P vous souhaite une bonne année 2017.

Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de nos salutations syndicales.

S.L.F.P.-A.L.R.

Labourdette Eric

Dirigeant responsable

Président du secteur « Zones de secours »

0475/86 75 85


Remarques SLFP Projet- Opmerkigen VSOA ontwerp


Propositon modification loi 2007

                                                                                                  Mijnheer de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken

                                                                                                 Jan Jambon

                                                                                                 Wetstraat 2

                                                                                                1000 Brussel

Monsieur le Ministre,


Vos collaborateurs nous demandent des remarques à propos d'un texte, qui semble, avoir été écrit dans la précipitation et sans réflexion plus profonde ! (Voir annexe)

Dans la version francophone, on crée un bureau des volontaires, chargé de missions plus farfelues les unes que les autres, du côté néerlandophone, ce passage manque.

Bizarre, alors qu'il nous semble, que cette demande arrive en droite ligne de la Flandre (de l'association des volontaires)

Le projet reçu:

Voorontwerp van wet tot wijziging van ...(Fin du titre dans la version néerlandophone et complet en Français).....

Art. 2. (enkel in Franse taal voorzien)

Art. 3.: Artikel 61 van dezelfde wet wordt aangevuld met twee leden, luidende:

(2deextra lid is enkel in Franse taal voorzien)

Art. 4 tot en met Art. 15 is enkel in Franse taal voorzien

Art. 17.: article 158 (enkel in Franse taal voorzien)

Art. 19 tot en met Art. 28 is enkel in nederland

Suite à la demande du S.L.F.P. de recevoir le document relatif à l'obligation de disposer des documents de bord originaux dans les véhicules, vos collaborateurs nous ont affirmés, lors de la réunion du 10 octobre, que le document signé de votre part allait être envoyé. La poste a probablement égaré le document parce qu'à ce jour, nous n'avons toujours rien reçu.

Pouvons-nous vous demander copie de ce courrier ?

Dans l'attente d'une réponse de votre part, veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de nos salutations syndicales.

Pour le S.L.F.P.,

Labourdette Eric

Dirigeant
responsable

0475/86 75 85